Wat is Naamloting en waar komt dit idee vandaan? Wat vanuit een grap startte is uitgegroeid tot een heus project.

In 2014 werd er een opdracht verzonnen door Jur Balledux om met bepaalde programeertalen bekend te raken.
Het doel was om bekend te raken met Angular 1.
De basis was geschreven en geintjes werden met de code uitgehaald door altijd 1 specifieke winnaar te kiezen ook al stond deze persoon niet in het ingevoerde rijtje namen.
Leon Weemen was altijd de winnaar om de tafel af te ruimen op het werk en het idee van Naamloting was geboren.

De gedrevenheid om hier iets van te maken en verder te bouwen was al snel aanwezig. Een VPSje en berg tijd verder kwam de eerste versie van Naamloting online. Kleine verbeteringen en design verbeteringen werden doorgevoerd om de ervaring nog beter te maken.

Het aantal bezoekers groeide explosief

In het begin van 2017 kreeg de website rond de 1100 bezoekers per maand. Dit groeide door naar 4000 maandelijks bezoekers aan het einde van datzelfde jaar.

Er was duidelijk vraag naar een leuke manier van loten en de tickets met daarop de winnaars doken overal op. De mogelijkheden werden uitgebreid. Jur Balledux was hier ook weer bij betrokken.

Facebook advertenties en marketing werd ingezet om de pagina te promoten. In 2018 werd Naamloting daarmee een groot succes. Het bezoekersaantal steeg in het begin van dat jaar naar een record hoogte van 4500 maandelijkse bezoekers. Tegen het einde van het jaar 2018 waren dat er 9000 per maand.

Nieuwe techniek

Toch was het tijd voor verandering om Naamloting dé loting website van Nederland te laten worden. Hierover werd in de zomer van 2018 nagedacht.
ReactJS, AngularJS, alles is besproken, maar eind 2018 is er gekozen voor een andere techniek. Docker, Symfony en Javascript zijn de nieuwe motoren achter de website.

Ook is het design en de huisstijl compleet vanaf de grond opgebouwd. Er zijn nieuwe animaties, afbeeldingen en er is een geheel vernieuwd lootje!


Dankwoord

In de afgelopen jaren is er vaak geholpen op verschillende gebieden en manieren. Luisterend naar de verhalen over Naamloting of het design keuren. Nieuwe ideeën verzinnen of een plan van aanpak.
Zeker ook in de techniek is een hoop hulp en ondersteuning geboden.

Daarom een wel verdiende "shout out" naar de volgende personen;

  • Jur Balledux
  • Roy Malaha
  • Jeroen Fiege
  • Alice van den Dool
  • Rene Janssen
  • Richard Mos
  • Sjors Rijsdam
  • Tim van Veelen
  • Michael Mike